Moeten hardlopers meer zout eten?
Veel zout is slecht voor je gezondheid. Toch is het onontbeerlijk voor hardlopers.

Een hoge zoutconsumptie is slecht voor je gezondheid en vergroot de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten. Toch is zout onontbeerlijk voor hardlopers, maar hoeveel zout is gezond?

Als je er een hoge bloeddruk van krijgt en het bijdraagt aan hart- en vaatziekten, wat moet je dan als hardloper, die weet dat zout heel belangrijk kan zijn om goed te presteren?

Besef dat de gemiddelde mens met heel weinig moeite al de dagelijks aanbevolen hoeveelheden haalt. We zouden eigenlijk onze dagelijkse consumptie van gemiddeld 9 gram zout moeten terugbrengen naar 6 gram. Maar voor je het weet (met ’s ochtends een paar boterhammen of ontbijtgranen, een pastasalade en yoghurt als lunch en een tussendoortje in de vorm van cup-a-soup) zit je al voor het avondeten op die grens

Hoeveel zout voor hardlopers?
Voor hardlopers gelden echter andere normen. Als het warm is of als je hard traint, kun je tot wel 3 gram zout per uur verliezen. Als je zo een zouttekort oploopt, is dat slecht nieuws. Zout is essentieel voor de vochtopname, de opname van glucose en voor spiersamentrekkingen en zenuwfuncties. En een tekort aan zout kan kramp, misselijkheid en algehele flauwte veroorzaken.

HARDLOPERS KUNNEN WEL TOT 3 GRAM ZOUT PER UUR ZWETEN
Hoeveel zout je inneemt, hangt af van het weer en van de hoeveelheid die jij transpireert. Als je een ‘zoute zweter’ bent, en je het zout bijna van je huid of kleding kunt scheppen, moet je erg opletten en voldoende zout innemen, ook onderweg. Vooral marathon- en ultralopers moeten op hun hoede zijn. Bedenk dat als je zoutgehalte daalt, je geen dorst meer voelt en de kans op uitdroging op de loer ligt.

Moeten hardlopers meer zout eten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: