Hardlopen zorgt voor een betere nachtrust
Ook is slapen een van de simpelste manieren om te herstellen na een training.

Hardlopen blijkt een uitstekend hulpmiddel voor een betere nachtrust.
In een onderzoek (Northwestern University, Illinois) werden slechte slapers onderworpen aan een training waarbij ze drie tot vier keer per week op een loopband werden gezet. Elke keer kregen ze een programma van een half uur voorgeschoteld.

Aanvankelijk veranderde er niets voor de probleemslapers. Maar tegen het einde van het zestien weken durende programma sliepen de deelnemers toch maar mooi drie kwartier per nacht meer dan aan het begin.

Als je dus met een slaaptekort kampt, heb je een lange adem nodig en een goed trainingsprogramma. Ook is slapen een van de simpelste manieren om te herstellen na een training.

Meer tips om langer te slapen
Om je slaapduur te verlengen kun je beter het moment dat je gaat slapen in een paar dagen tijd geleidelijk vervroegen. Zorg er verder voor dat je er bepaalde gewoontes op na houdt. Tips voor een betere nachtrust zijn:

  • Zorg ervoor dat je slaapkamer echt donker is, rustig en koel.
  • Houd er een vast ritme op na door steeds op hetzelfde tijdstip te gaan slapen en wakker te worden.
  • Gebruik ook in het half uur voordat je naar bed gaat een vast patroon.
Hardlopen zorgt voor een betere nachtrust

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: