Voorkom te snel starten
Klaar voor je marathon binnenkort, of voor een andere lange afstand? Beteugel je enthousiasme.

Te snel starten op een hardloopwedstrijd. Een valkuil voor veel lopers. Loop jij binnenkort een marathon of halve marathon en wil je dit voorkomen? Met deze simpele tip voorkom je een vliegende start die vervolgens eindigt met de man met de hamer.

Herken je ook deze eeuwige val­kuil? Of het nu een massale stadsmarathon is met 25.000 collega-hard­lopers of een lokaal evenement met 250 man, de opgebouwde energie aan de start is onweerstaanbaar. Gooi er nog een afdaling tegenaan na de start en je bent verloren.

Vrolijk wegsprinten bij de startstreep van een marathon en pas na vijf kilometer ontdekken dat je twee minuten voor­loopt op je schema. Ja, dat had een teken moeten zijn. Een klein, trots momentje dacht je ‘Cool!’ Maar rond kilometer tien verlang je ineens naar een middagdutje.

De eerste kilometers als verlengde warming-up
Veel hardlopers gaan voor wedstrijden over langere afstanden (voorbij de tien kilometer) te snel van start. Alsof ze tijd willen winnen nu ze nog fris zijn. ‘Dat is de slechtst mogelijke manier om een wedstrijd te lopen,’ zegt coach David Manthey, ‘want je bent al in een vroeg stadium bezig je koolhydraatvoorraad aan te spreken.’ In plaats daarvan moet je de eerste kilome­ters zien als een verlengde warming-up, die je iets langzamer afwerkt dan het geplande wedstrijdtempo.

Zie de eerste kilome­ters als een verlengde warming-up

Raak niet in paniek als je na anderhalve kilometer achterloopt op je schema. Je hebt genoeg kilometers te gaan om de verloren seconden goed te maken.

Voorkom te snel starten
Getagd op:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: