Zo loop je langs een drinkpost
6 strategieën om goed bij te tanken tijdens de wedstrijd.

Drinkposten tijdens een wedstrijd zijn voor de meeste lopers een uitdaging. De plekken waar onderweg eten en drinken klaarstaan, lijken in grotere races op een soort slagveld. Deelnemers lopen rondom drinkposten vrolijk of verdwaasd door elkaar of staan opeens stil. Runner’s World geeft 6 mogelijke strategieën om de drinkpost zo goed mogelijk door te komen.

Abdi Nageeye’s drinkpost-strategie (Nederlands recordhouder op de marathon): ‘Raak niet in paniek zodra je een waterpost ziet, maar bedenk voor jezelf: wat heb ik met mezelf afgesproken? Ruimte nemen. Waar staat de drank die ik wil hebben? Dan: eerst iets naar buiten lopen. Zie ik de drank bijna? Oké, loop weer iets naar binnen, pak de drank, rustig aan, drink niet te snel, pak je ademhaling weer op en door.’

6 Mogelijke drinkpost strategieën tijdens je hardloopwedstrijd
Veel lopers bedenken pas op het laatst dat ze opzij willen naar een versnapering en snijden je dan rigoureus de pas af. Ook kunnen er rijen ontstaan, terwijl je de tijd genadeloos ziet voort tikken. Daarnaast liggen er op de grond vaak weggegooide bekertjes (Hopelijk ooit verleden tijd met de eetbare waterballetjes zoals tijdens Londen Marathon bespaarde 200.000 plastic flesjes met deze waterbolletjes ) en bananenschillen. Als je bang bent om onderweg te vallen, dan is dit de plek om extra op te letten. Met deze tips kom je hopelijk al een heel eind!

1. Vraag van tevoren of alle posten aan beide kanten van de weg staan of slechts aan een kant, zo kun je tijdig voorsorteren.

2. Check of er een vaste volgorde is van de aangeboden waren: bijvoorbeeld eerst water, dan thee, vervolgens dorstlessers, energiedrank en misschien ook vast voedsel. Op die manier hoef je niet lang te zoeken naar datgeen wat je nodig hebt.

3. Kies een vast patroon van hoe je de post ‘aanvalt’, maar wees niet haantje-de-voorste. Sla de eerste rijen met dringende lopers over, want daarna is er vaak een zee aan ruimte.

4. Staan er vrijwilligers bekertjes drinken aan te reiken (vaak in kleinere races)? Pik er van een afstand iemand uit en probeer oogcontact te maken. Wijs op het bekertje in zijn of haar hand en vraag of er water in zit. Of het drankje dat je juist nodig hebt. Als het antwoord ‘ja’ is, zal de vrijwilliger het bekertje in jouw richting aanreiken. Dan punt 5 >

5. Strek je arm uit, pak het bekertje vast en knijp het samen. Zo ontstaat er een smalle opening en kun je gemakkelijker drinken, met minder morsen. Bedank de vrijwilliger :)!

6. Het is niet verkeerd om even te stoppen en wandelend voldoende vocht te drinken. Die korte rustpauze win je later meestal wel terug. Let er wel op dat je andere lopers niet voor de voeten loopt.

Zo loop je langs een drinkpost

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: