Eet niet meer dan dit aantal bewerkte voeding op een dag
Energiegels en verpakte snacks zijn handig, maar wat betekenen ze voor de gezondheid van je hart?

Je weet inmiddels dat bewerkte voedingsmiddelen slecht zijn voor je algehele gezondheid. Toch zijn ze onverminderd populair, vooral omdat ze zo gemakkelijk en vaak ook goedkoop zijn. Maar wat doen al die populaire voedingsmiddelen met de gezondheid van het hart? Ook al kan een incidenteel bezoekje aan de snackbar weinig kwaad, de vraag rijst wanneer er sprake is van een teveel aan ultrabewerkt voedsel.

Ultrabewerkt voedsel
Het antwoord op die vraag werd gegeven tijdens de Scientific Sessions 2019 van de American Heart Association (AHA). Daar werd verslag gedaan van een onderzoek naar het verband tussen het aandeel ultrabewerkt voedsel in de voeding, en de gezondheid van het hart. (Ultrabewerkt voedsel wordt gedefinieerd als voedsel dat vooral bestaat uit vetten, zetmeel, toegevoegde suiker, en additieven bevat zoals kunstmatige smaakstoffen. Denk aan frisdrank, bewerkt vlees, verpakte zoute snacks en kant-en-klaar voedsel.)

Het onderzoek
Onderzoekers analyseerden gegevens van de National Health and Nutrition Examination Survey. Daarin werden bijna 13.500 volwassenen gedurende vijf jaar gevolgd. In die periode hielden ze een 24-uurs dieetlogboek bij, en beantwoordden ze vragen over hun cardiovasculaire gezondheid.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat meer dan de helft van de voedselinname van Amerikaanse volwassenen bestaat uit ultrabewerkte voedingsmiddelen. Ook werd vastgesteld dat als de inname van calorieën uit ultrabewerkt voedsel met 5 procent toenam, de algehele hartgezondheid overeenkomstige afnam.

Minder gezond hart
Mensen die ongeveer 70 procent van hun calorieën uit ultrabewerkte voedingsmiddelen consumeerden, hadden de helft minder kans op een gezond hart dan degenen die dat percentage onder de 40 wisten te houden. Een gezond hart wordt gedefinieerd door de Life’s Simple 7 van de AHA. Op dit lijstje met zeven items staan bloeddruk, cholesterol, de bloedsuikerspiegel, dieet, lichaamsgewicht en vet, lichaamsbeweging en roken.

Verhoogd risico op hartaandoeningen
‘Eetgewoonten spelen een belangrijke rol bij de gezondheid van hart en bloedvaten’, zei Zefeng Zhang, een van de onderzoekers, in een verklaring. ‘Ultrabewerkte voedingsmiddelen komen vaak in de plaats van gezondere voedingsmiddelen die rijk zijn aan voedingsstoffen, zoals fruit, groenten, volle granen en magere eiwitten. Deze zijn sterk gekoppeld aan een goede hartgezondheid. Bovendien bevatten ultrabewerkte voedingsmiddelen vaak veel zout, toegevoegde suikers, verzadigd vet en andere stoffen die het risico op hartaandoeningen verhogen.’

Zo pas je je voedingspatroon aan
Als het gaat om je voeding, dan kunnen zelfs kleine veranderingen een groot verschil maken voor gezondheid van je hart. Als je bijvoorbeeld minder suikerhoudende drankjes en snoep consumeert, of je kookt je maaltijd zelf in plaats van dat je deze uit de snackbar haalt, dan maak je daarmee al een substantieel verschil. Dit soort veranderingen helpen je om de dagelijkse inname van bewerkt voedsel te verminderen tot het gewenste niveau van minder dan 40 procent. Pak bijvoorbeeld in plaats van dat witte brood een volkoren- of tarwebrood. Of vervang een hamburger door vis.

Hoe zit het met gelletjes?
Ook voor hardlopers, die vaak vertrouwen op gels, repen en andere grab-and-gosnacks om brandstof te tanken voor het hardlopen, is het belangrijk om de inname van bewerkte voedingsmiddelen tot minder dan 40 procent te beperken.

Hardlopers nemen vanwege hun training relatief veel voorverpakt voedsel (ontbijt met yoghurt, een snack in de middag en een reep voor de avondtraining). Toch hoeven zij zich, volgens diëtist Matthew Kadey niet per se zorgen te maken.

Het gaat om het totale plaatje
‘Waar het om gaat is immers het hele pakket,’ legt Kadey uit aan Runner’s World. ‘Het gaat om de totale hoeveelheid bewerkt en onbewerkt voedsel dat je dagelijks eet. Als je voor de overige maaltijden en snacks kiest voor minder bewerkte soorten voedsel zoals groenten, fruit, volle granen en minder bewerkt vlees (zoals kipfilet, dus geen kipnuggets), dan blijf je waarschijnlijk aan de veilige kant.’

Wat als je traint voor een marathon?
Zelf in periodes dat je stevig aan het trainen bent, bijvoorbeeld voor een marathon, en de inname van bewerkte voedingsmiddelen zoals gels en eiwitrepen hoger is, is het goed mogelijk om aan de groene kant van de streep te blijven als je de rest van de dag de consumptie van (ultra)bewerkte voedingsmiddelen beperkt weet te houden.

Kadey geeft aan dat hij die waarde van 40 procent aan de hoge kant vindt. Hij beveelt de sporters die hij begeleidt – zelfs degenen die veel trainen – aan om niet meer dan 25 procent van de dagelijkse calorieën uit ultrabewerkt voedsel te halen.

Zoek een betere balans
We vroegen Kadey of hij een tip heeft voor hardlopers die het percentage omlaag willen brengen. ‘Zoek naar energierepen die zijn gemaakt met gezonde ingrediënten zoals gedroogd fruit en noten. Het draait allemaal om het vinden van een betere balans tussen het gebruik van voedsel als brandstof voor je gezondheid enerzijds, en het gebruik van bepaalde voedingsmiddelen als brandstof voor je inspanningen anderzijds.’

Zoek hotels en meer ...

 

Eet niet meer dan dit aantal bewerkte voeding op een dag

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: