Je hartslag is net zo persoonlijk als de vorm van je neus of de lengte van je voet.

Let op je rust- en je maximale hartslag.

Als je denkt dat je hartslag te hoog is, zal hij dat doorgaans ook zijn. Veel lopers zijn nu eenmaal geneigd te hard te trainen. Dat geldt zowel voor beginners als voor gevorderden.

Vergelijk echter nooit je hartslag met die van anderen of met de waarde die vermeld staat in boeken of artikelen. Je hebt simpelweg een heel individuele hartslag, en dan kan deze best wel eens hoger zijn dan die van bijvoorbeeld je loopmaatjes. Niets om verontrust over te zijn.

Lagere hartslag
Door regelmatig te trainen zal je wel merken dat je voor dezelfde prestaties een lagere hartslag nodig hebt. Of andersom: bij dezelfde hartslag loop je sneller. Je lichaam wordt nu eenmaal efficiënter.

Op zomerdagen kan dat nog wel een beetje anders liggen: eenmaal in de hitte loopt je hartslag vanzelf gemakkelijker op. En vlak voor een grote, spannende wedstrijd ook.

Houd daar dan ook rekening mee bij de keuze van je tempo én de hoogte van je hartslag onderweg.

Overtraind
Meet ook vaker je rustpols, net voor het opstaan ’s ochtends. Als je die dagelijks meet en je merkt dat hij zomaar tien slagen hoger is, kan dat duiden op een probleem (koorts?) of overtraindheid. Of gewoon vermoeidheid. Doe het dan een dagje wat rustiger aan.

Zo bepaal je of je hartslag te hoog is
Getagd op:

Eén gedachte over “Zo bepaal je of je hartslag te hoog is

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: