Je loopt in de vetbrandingszone met een hartslag van 50 tot 70 procent van je maximum. Dat is echter nog niet alles.

Enorme voorraad energie
Met een lage intensiteit van 50 tot 70 procent van je maximale hartslag loop je heel traag. Je lichaam haalt de energie dan uit je vetvoorrraad. Dit is een erg goede training om aan dat verbrandingsproces te wennen en hier steeds meer van te kunnen profiteren.

Beperkt potje
Hoe sneller je loopt, hoe meer energie uit je koolhydraatvoorraad wordt gehaald (de suikers). Je bezit echter maar een heel beperkt potje energie in de vorm van koolhydraten en hebt voor dagen aan energie in je vetvoorraad beschikbaar.

Minder en meer
Toch is het niet helemaal waar dat je, om af te vallen, steeds je hartslag laag moet zien te houden. Als je veel sneller loopt, verbrand je relatief minder vet, maar is de hoeveelheid vet die je verbrandt in absolute zin wel hoger dan wanneer je langzaam loopt.

Om de kilo’s aan te pakken zou je daarom ook snellere trainingen kunnen doen, zoals intervaltraining: herhaalde snelle, korte stukken, met redelijke pauzes tussendoor. Uit onderzoek weten we dat je dan niet alleen onderweg meer vet verbrandt, maar ook nog uren erna.

Dit is het moment dat je vet gaat verbranden
Getagd op:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: