We weten wel dat we het fout doen, maar herhalen het toch nog een keer.

Dubbele fout
In de perfecte wereld trainen we hard, lopen we slim, herstellen we snel, zijn we in balans en leven we gezond. Maar de realiteit is dat we fouten maken. En blijven maken. Herken jij de fouten in dit lijstje?

1. Starten op een te hoog tempo
Het voelt alsof we vliegen in plaats van lopen. Helaas moeten we dit later bekopen.

 2. Te warme kleding voor een lange duurloop
We hebben een obsessie voor het bekijken van het weerbericht, maar eindigen alsnog met drie jasjes om ons midden gebonden.

3. De warming-up overslaan
Het leek een goed idee om direct na het zitten op de bureaustoel te starten met tempo’s. Onze benen dachten daar anders over..

4. Het uitproberen van een nieuw burrito recept de avond voor een belangrijke training
‘Ik dacht dat hier een toilet om de hoek zat? Of was het de vorige afslag?’

5. Zonnebrand vergeten tijdens de eerste zonnestralen van de lente
Burn, baby, burn.

6. Opnieuw te hard van start gaan..
Één keer tegen een muur aanlopen was nog niet genoeg.

7. Negatieve gedachten
Wie heeft er een gemene trainer nodig als je jezelf langzaam, dik en dom kunt noemen?

8. Te hard lopen als je rustig moet trainen
Als het geen pijn doet, loop je te langzaam. Toch?

9. Een wedstrijd in je agenda proppen
O, is het juli? Deze marathon is in september. Tuurlijk, het 16-weekse trainingsplan kunnen we ook in 8 weken plannen.

10. Vergeten onze telefoon of GPS horloge op te laden
Niks is zo frustrerend als dat zwarte scherm.

11. Forceren bij een blessure
‘Oké nog één duurloop en dan zal ik wat extra rustdagen inplannen.’

12. Overtraining
‘Ik kan best nog wat harder, en een extra setje doen.’

13. Core stability overslaan
Planken. Wie heeft dat nou nodig?

14. Eigenlijk alle krachttraining overslaan
‘Ik ben een hardloper. Ik loop. Ik hoef er niet uit te zien als Arnold Schwarzenegger.’

15. Je snack voor de hardlooptraining vergeten
Conclusie: hongerklop.

16. Gevolgd door de rest van de dag veel te veel te eten
‘Waarom kom ik nu aan?’

17. Veel te hard lopen in een interval training
Let vooral niet op ons, we werken nog steeds aan ons tempogevoel.

18. Te snel, te veel lopen
Het leek een goed idee.

19. Gemiste kilometers later inhalen
‘Tuurlijk, als ik ook nog zaterdag 9 en zondag 12 kilometer loop, dan kan ik nog steeds een weektotaal van 25 kilometer halen!’

20. Het uittesten van nieuwe schoenen, kleding en sokken op de wedstrijddag
‘Ik ben vergeten de was te doen, dus wil je me een plezier doen en deze prijskaartjes even snel voor mij verwijderen?’

21. Uren spenderen op een wedstrijd expo
Samples van energiegels. Bier samples. Koffie samples. Wat kan er misgaan?

22. Rustdagen overslaan
‘Want rust is voor watjes, toch?’

23. Twijfel, twijfel, twijfel
‘Help. Ik heb ineens geen idee meer welke tempo’s ik heb gedaan om hier te komen.’

24. Geen water drinken tijdens de training
‘Water is extra gewicht om mee te dragen.’

25. Niet oefenen met het innemen van energie-gels
‘Ik denk dat ik één gel, of misschien twee, inneem ergens tussen 8 en de 15 kilometer. Geen probleem hoor.’

26. Te weinig slapen
Vijf uur is maar twee uur minder dan zeven. Dus valt best mee.

27. Groepstrainingen doen op hersteldagen
Een heuvelsprints en burpee competitie doen als rust(dag) om te herstellen van stress of hardlopen? Klinkt echt als een goed idee.

28. Altijd maar dezelfde route lopen
‘Vorige week was ik na 22.38 minuten op dit punt en vandaag pas na 22.47 minuten. Volgende training maar wat harder starten.’

29. Jezelf vergelijken met andere lopers
‘Ik ben mijn enige concurrent. O, en de 5000 lopers die ik volg op Strava.’

30. Te kleine schoenen kopen
Teennagels zijn overbodig, toch?

31. Slechte timing om vlak voor de race nog naar het toilet te gaan
‘Lopers, we starten over drie minuten. Wij verzoeken jullie om naar de start te gaan.’

32. Te hard lopen tijdens een lange duurloop
Waarom de pijn van het moordende tempo voor de wedstrijd bewaren?

33. Slaaf worden van je eigen trainingsschema
‘Omdat ik de hele nacht op was vanwege een ziek en misselijk kind betekent niet dat ik mijn duurloop niet kan doen. Toch?’

34. Te hard starten in een wedstrijd
‘Ik voel mijn benen niet!’