De dagen worden korter, 11 voorzorgsmaatregelen om veilig te lopen in het donker.

Laat iemand weten dat je gaat lopen. Vertel (of schrijf) waar je heen gaat en hoe lang je weg wilt blijven.

Neem identificatie mee
Denk daarbij niet alleen aan een identificatiebewijs, maar bijvoorbeeld ook aan een Safe-ID (met een QR-code die ook informatie over je bloedgroep en andere details bevat). Je mobiele telefoon meenemen is ook een optie, maar niet iedereen loopt graag met een mobieltje.

Doe alsof je onzichtbaar bent
Dat wil zeggen: ga er niet van uit dat iemand je ziet. Als je er vanuit gaat dat automobilisten je niet zien, zul je vanzelf voorzichtiger worden.

Loop het verkeer tegemoet
Aan die kant van de weg zal het makkelijk zijn om op auto’s te reageren. En de automoblisten zullen je beter kunnen zien.

Maak plaats
Bij veel verkeer of smalle wegen, kies dan voor de stoep of de uiterste rand van de weg.

Wees zichtbaar
Draag felle, duidelijk herkenbare loopkleding. En als je in het donker loopt, draag dan altijd reflecterend materiaal. Overweeg ook eens een draagbare LED-lamp.

Laat je muziek thuis
Met oortjes in (of een koptelefoon op) zul je het verkeer minder goed horen naderen. Als je toch voor oortjes kiest, draag er dan één, en houd het volume laag.

Heuvelachtig terrein? Let dan extra goed op
Heuvels en dalen maken het veel lastiger voor automibilisten om je tijdig te spotten.

Sommige verkeerssituaties zijn gevaarlijker dan andere
Ingangen van parkeerplaatsen (of parkeergarages) bijvoorbeeld, vragen extra oplettendheid.

Kijk uit voor vroege vogels en nachtbrakers
In de stille uurtjes zijn verkeersgebruikers vaker vermoeid en dus minder oplettend.

Wees hoffelijk
Dank een automobilist die je voorrang verleent. Dan is de kans groter dat hij het bij meer lopers zal doen. En steek je hand uit (als een fietser) om je bochten aan te kondigen. Beter iets te voorzichtig dan andersom.