(Meer) hardlopen je goede voornemen? Met deze tips lukt het

(Meer) hardlopen je goede voornemen? Met deze tips lukt het
Tips waarmee je elke dag kunt beginnen

Op 1 januari trok je meteen vol goede moed je hardloopschoenen aan. Dit jaar ga je minstens drie keer in de week lopen! Een paar weken later heb je je goede voornemens flink laten versloffen. Herkenbaar? Met deze tips het je wel om je aan je goede voornemens te houden. En daar kun je op elke willekeurige datum mee starten.

1.Maak je doel concreet
Je maakt een doel beter haalbaar door het zo concreet mogelijk te formuleren. Een doel als ‘gewoon een beetje fitter worden’ is te vaag. Bij zo’n onduidelijk doel weet je niet precies wanneer je het behaald hebt en dat werkt niet motiverend.

  1. Denk eerder in termen van een bepaalde afstand of aantal minuten willen kunnen lopen over een specifiek aantal weken. Bijvoorbeeld: over 12 weken wil ik 10 kilometer aan een stuk kunnen lopen en daarvoor ga ik minimaal 2 keer per week trainen.
  2. Schrijf je doel op en hang het op plek in huis waar je vaak langskomt.
  3. Vertel je omgeving erover. Zo word je telkens herinnerd aan je goede voornemen en zullen anderen je ook vragen hoe het ervoor staat.

2. Blijf realistisch
Bedenk een doel dat realistisch is. Iets waarvoor je tijd kan vrijmaken, wat haalbaar is gezien je conditie op dit moment en waar je geen jaren voor nodig hebt om het te bereiken. Waar sta je nu en wat wil je precies bereiken? Ben je een tijd uit de running geweest en neem je je voor om vijf keer in de week te gaan lopen? Red je net 5 kilometer en is je doel een marathon? Dat zijn wel erg ambitieuze doelen. De kans is groot dat je ze niet behaalt en gefrustreerd raakt.

Loop je nu nauwelijks, begin dan eens met minstens een maand één of twee rondjes per week hardlopen als doel. Tik je de 5 kilometer aan, zoek dan een schema waarmee je naar 10 kilometer toe werkt.

3. Stel tussendoelen
Ga je dit jaar eindelijk voor een marathon? Of ben je juist een beginner maar wil je 10 kilometer aan een stuk leren volhouden? Dat zijn prachtige, maar grote doelen. Deel ze liever op in behapbare tussenstappen. Met kleine stapjes behaal je sneller succes en dat geeft je een fijne boost en zelfvertrouwen.

Sta er eens bij stil wat je nodig hebt voor een hele marathon of 10 kilometer. Verzin bijvoorbeeld tussendoelen in de vorm van een x-aantal kilometers of minuten duurloop.

4. Beloon jezelf
Dat glimmende sporthortloge dat je al zo vaak in je online winkelmandje hebt gelegd. Een paar nieuwe schoenen. Als je je doel behaald hebt, mag je jezelf daar best eens voor belonen. Bedenk iets waar je je echt op verheugt. Schrijf het op op de laatste dag van je schema: heb je het trainingsschema voor de halve marathonvolbracht, dan mag je …..

Ook tussendoor mag je jezelf natuurlijk trakteren na je prestaties. Al is het maar met een fijn warm bad, een sapje halen of een gezonde lekkere snack om je honger te stillen.

5. Begin vandaag
1 januari is ook maar gewoon een datum op de kalender. Als je eind januari je goede voornemens alweer een beetje vergeten was, hoef je niet bij de pakken neer te zitten. Elke dag is een prima dag om opnieuw te beginnen. ‘Ooit’ is geen dag, begin gewoon vandaag!

Zoek hotels en meer ... Bron bericht        : Runner's web | Runner's world
Afbeeldingen via : Ecosia zoekmachine.