Zo mediteer je tijdens het hardlopen
Waarom je dit zou moeten doen én tips hoe je het kunt aanpakken.

Het eerste wat veel mensen doen wanneer zij wakker worden, is hun telefoon erbij pakken en door hun social media scrollen óf alvast wat mails doorlezen. Op die manier begin je je dag al direct met stress. Tel daar een drukke baan en de onrust van een gezin bij op en hoppa: dagelijks neem je flink wat hooi op je vork, zowel fysiek als mentaal.

Mediteren tijdens het hardlopen
Door een rondje hard te gaan lopen, met name in een omgeving met veel groen, verlaag je je stressniveau. Hardlopen vermindert bovendien gevoelens van angst en depressie. En precies dát is wat hardlopen linkt met meditatie, vooral op het gebied van mentale voordelen. Uit een studie gepubliceerd in Translational Psychiatry uit 2016 blijkt dat hardlopen juist in combinatie met meditatie de geest sterker maakt. Gerichte meditatie en hardlopen verminderde de depressieve klachten van de deelnemers met wel 40 procent.

Kortom: de combinatie van hardlopen en mediteren is fantastisch voor je mentale welzijn. Zoals gezegd is dit in de hedendaagse wereld waarin we altijd ‘aan’ staan erg belangrijk. Maar hoe kun je meditatie dan toepassen tijdens je hardlooprondje? Wij hebben wat tips voor je op een rijtje gezet. Oh enne, die oortjes met muziek of een podcast laat je natuurlijk thuis!

Voor je training: ga 3 – 5 minuten stilzitten
Raas jij na een drukke werkdag meteen de deur uit om te gaan trainen? Het is beter om eerst even een rustmomentje voor jezelf in te bouwen. Dit kun je doen door vooraf enkele minuten ontspannen op een stoel te gaan zitten. Hou je ruggengraat recht en laat je handen op je bovenbenen rusten. Probeer ook je gezicht, kaak, armen en schouders te ontspannen. Focus op je ademhaling en adem langzaam door je neus in en door je mond uit. Hou dit een poosje vol en je merkt dat je een stuk kalmer aan je hardlooprondje begint. Fijn, toch?

Kies een mantra
Wanneer je net begint, kan meditatief lopen nog best onwennig aanvoelen. Een mantra kan dan helpen. Belangrijk hierbij is dat je een spreuk kiest die betekenis voor je heeft, maar maak het jezelf niet te moeilijk. Iets eenvoudigs als ‘Ik kan het’ of ‘Ik ben fit’ kan al helpen. Dit soort zinnetjes helpen je om je aandacht vast te houden en in het moment te blijven.

Tel je voetstappen
Vind je een mantra iets te zweverig? Een andere manier om in het hier en nu te zijn, is door je voetstappen te tellen. Een tip: tel tot een bepaald aantal stappen, bijvoorbeeld 8, en begin vervolgens opnieuw.

Doe een bodyscan
Het is belangrijk om tijdens het lopen niet steeds te denken aan je benen of, nóg erger, hoe zwaar die wel niet aanvoelen. Beter is het om je aandacht ook naar je armen, buik, voorhoofd en andere lichaamsdelen te laten gaan. Misschien doet dit je denken aan de bodyscan, die vooral bekend is vanuit mindfulness. Dat is ook precies waar we hier op doelen. Al je lichaamsdelen werken samen. Door je hier bewust van te worden tijdens het rennen, ben je meer in het nu.

Maak een denkbeeldig lijstje van alles wat je ziet
Een lijstje van álles wat je ziet? Ja, van alles! Zo word je je namelijk bewust van je omgeving. Om dit toch iets af te bakenen, kun je ervoor kiezen om je op een bepaald zintuig te focussen. Begin bijvoorbeeld met alles wat je om je heen ziet óf hoort. Zo ontdek je ook nog eens hoe mooi die rondjes in de buurt van je eigen huis eigenlijk zijn…

Na je training: wees dankbaar
Zodra je dankbaarheid een vast onderdeel maakt van je dag, word je hele manier van denken na verloop van tijd positiever. Bedenk je na je training wat een voorrecht het is dat jij in staat bent om hard te lopen. Want ook al voelt dat voor jou misschien wel zo; kunnen hardlopen is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Doe je dit regelmatig, dan geniet je de volgende keer nóg meer van je rondje!

Geef jezelf de tijd
Tot slot: geef niet te snel op. Jezelf een nieuwe gewoonte aanleren kost tijd. Vind je het de eerste paar keer nog best lastig om in het moment te zijn en voelt het alsof je hebt gefaald? Geen probleem, de volgende keer probeer je het gewoon weer opnieuw. Topmarathonloper Koen Naert lukte het mediteren ook niet van de ene op de andere dag. En kijk hem nu…

Zoek hotels en meer ... Bron bericht        : Runner's web | Runner's world
Afbeeldingen via : Ecosia zoekmachine.
Zo mediteer je tijdens het hardlopen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: