9 manieren om gemotiveerd te blijven tijdens de feestdagen
Hoe haal je het meeste uit de feestdagen en geniet je toch van hardlopen?

Druk, druk, druk, dat is hoe de periode rondom de feestdagen er voor veel mensen uitziet. Je moet dingen op je werk nog afhandelen, cadeautjes kopen, boodschappen doen en er staan veel etentjes gepland. Daardoor sla je makkelijker een training over, of gooi je je trainingsroutine misschien wel helemaal overboord. Wij hebben daarom negen manieren voor jou op een rijtje gezet om ook rondom de feestdagen te blijven hardlopen.

1.Stel minidoelen
Deel de periode rondom de feestdagen op in afzonderlijke weken en stel elke zondag of maandag een realistisch trainingsdoel op voor de komende zeven dagen op basis van wat er in je leven gebeurt. De ene week heb je misschien meer tijd om te trainen dan de andere, maar het belangrijkste is dat je de vaart erin houdt door elke week met een schone lei te beginnen met doelen die afgestemd zijn op wat er die week gaat komen.

2. Wees verantwoordelijk
De kans is groter dat je je aan je wekelijkse doelen houdt als je een bron van verantwoordelijkheid creëert. Dat kan betekenen dat je je wekelijkse trainingsdoel bijvoorbeeld publiekelijk vermeldt op sociale media of op de koelkast plakt. Creëer een manier waarop je zowel je vooruitgang kunt bijhouden als verantwoording kunt afleggen over je doelen.

3. Word sociaal
Als je beter presteert wanneer je samen met anderen hardloopt of traint, spreek in de feestmaand dan één keer per week met een buddy af. Lukt dat niet? Laat jezelf dan inspireren door hardlopers op Instagram of Strava.

4. Wissel af
Alleen maar hard trainen zonder afwisseling verveelt. Dit is daarom een geweldige tijd van het jaar om eens iets anders te doen; doe een homeworkout, pak de auto en loop in een nieuw gebied of verander je loopjes. Door trainingen te doen die je lichaam niet gewend is, verbrand je meer calorieën en ontwikkel je nieuwe vaardigheden.

5. Streef naar kortere, intensievere trainingen
Een leuke manier om je conditie op peil te houden is om het aantal trainingen per week te verminderen, de tijd te verkorten en harder te pushen met een hoge intensiteit intervaltraining. Uit een onderzoek bleek dat 2,5 uur sprintintervaltraining per week vergelijkbare biomechanische spierveranderingen teweegbracht als 10,5 uur duurtraining met vergelijkbare voordelen voor de duurprestaties. Door één of twee korte, zware inspanningen per week te doen, kunt je jouw conditie op peil houden in deze drukke tijd van het jaar en je metabolisme stimuleren.

6. Doorbreek je winterdip
Als het buiten koud is, kan het verleidelijk zijn om binnen te blijven. Hoewel de loopband een handig hulpmiddel is voor echt slechte dagen, kan je humeur een boost krijgen door buiten te lopen in de frisse lucht. Plus, er gaat niets boven een zware training in koel weer.

7. Doe mee aan virtuele evenementen/uitdagingen
Er staan nog tal van virtuele wedstrijden op de kalender die je motiveren om naar buiten te gaan. Ook Strava heeft een reeks winterhardloopuitdagingen waaraan je gratis kunt deelnemen. Een virtuele race kan het verschil maken of je jezelf van de bank aftrekt, of niet. Zie je een virtuele uitdaging niet zitten? Bedenk dan zelf een uitdaging.

8. Investeer in een lamp en reflecterende kleding
Het hebben van een lamp kan het verschil maken tussen wel of niet gaan hardlopen op een donkere decemberavond. Je bent niet alleen beter zichtbaar, maar het voorkomt ook struikelgevaar en je voelt je er veiliger door.

9. Warm je uitrusting op
Een kleine tip die een groot verschil kan maken. Het koude winterweer kan je soms tegenhouden om buiten te gaan lopen. dus als je van plan bent om te gaan loop, leg je uitrusting dan op de verwarming. Op die manier kan je warme kleren aantrekken en dat maakt een enorm verschil als je naar buiten stapt.

Je zult verbaasd zijn hoe weinig je hoeft te veranderen om gemotiveerd te blijven. Het belangrijkste is dat je kortetermijndoelen stelt, maar de lat niet te hoog legt.

Zoek hotels en meer ... Bron bericht        : Runner's web | Runner's world
Afbeeldingen via : Ecosia zoekmachine.
9 manieren om gemotiveerd te blijven tijdens de feestdagen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: